Rehat...Lepak...Luah Rasa!!!


..Yok Shopping Yok!..

Thursday, May 05, 2005

Mood aku KO...

Aku rasa takde mood je hari ni..kenapa ek? aku pun tak pasti..Apa yg ada dalam otak aku skrang ni? Kerja? Emm...mmg, aku dok pk pasai kerja aku..aku ada byk tugasan sebenarnya...system enhancement, upgrade system from client based to web based..tunggu reply proposal training yang aku hantar bulan lps dan masih takde jawapan..huh! aku bosan laaaa...

Image hosted by Photobucket.com
- NI opis aku.bukan opis CT tau..muahaha..

System enhancement..emm..benda ni aku malas betul nak layan. Dulu masa memula develop sistem, yang bg requirements semua level2 atas, boss2..nak itu,nak ini..aku hanya boleh angguk..ok..ok. Itu bos aku yg suruh angguk. Dia kata..angguk je dulu..tak boleh buat..belakang kira. Aku ada 2-3 bulan jek utk siapkan sistem tu. Setahu aku, masa aku belajar..aku ada setahun nak siapkan..hehehe. Nasib baik 2-3 bulan tu utk sistem jek,kalau nak document sekali..korang buat la sendiri..Bila dah siap..lain lak citenyaa bila user sebenar aku, kerani2, bukannya bos2 yang dok masuk meeting tu..time ni la aku mula naik menyampah..masa demo..user bising..eh kita org tak buat macam tu..buat macam ni..eh tak boleh ke tuko..aku jawab..guna dulu..kalau tak suka..isi borang ISO - System Enhancement. Ye la,kekadang kita nak kena pk gak..dari manual ke sistem, byk beza..belajar guna dulu..tak best kalu..bg tau aku..so far, ada yg call aku..minta enhancement..tambah itu ini, tapi bila aku kata isi borang..dia org tak submit2 pun..so..aku wat bodoh je la..muahahhaa..

Upgrade sistem - Yang ni lagi la buat aku menyampah. Dulu memula kerja dalam tahun 2001..bos aku kata..u boleh develop sistem guna software or language yg u suka..yg u terra..so aku pilih VB6.Client based..compile as EXE.dalam 2 tahun, aku dah buat 3 sistem..sistem tak besar laa..biasa2 jek. User pun dah guna..sekali tiba2 aku dpt bos baru..dia bg arahan..convert semua to web class..ek elek.Mau tak mau, aku ikut gak la..aku tak reti sgt. Bila aku tgh contoh coding..waa..nak nangis aku..semua kena codinng..nak wat table pun coding..nak buat button pun coding..kena la nak kena susahkan diri sendiri? Alasan migrate tu WEB CLASS :- lebih secure, tak perlu deploy di tempat user. Nak tak nak..kena la gak aku ikut..tapi tak suka sebenarnya..Skrang aku tgh cari cara lain..belajar vb.NET...tapi tak tau la.. Web Class susah nak genarate report sbb tak support crystal report..kena belajo Sequel Reporting services..nak kena belaja lagi la tu.. :(

Propasal training - Yang ni usaha aku supaya aku tak terjebak dlm web class.Tapi masih takde jawapannya.Bosan tul aku.Apapun, aku dah migrate satu sistem aku ke web class..terkial2 gak aku..dekat dua bulan gak aku amik nak migrate..tu pun aku rasa tak sempurna..kalau bos audit.dia byk geleng dari angguk..tapi still jawab OK.Training lak..HR kata mahai..sbb nak buka kelas dlm lab..lebih 30 orang nak join. Patutnya minggu depan dah start..tanya HR..jawapan tak pasti..emm..

Rasa mcm nak tuko unit jek..malas aku nak wat programming lagi. AKu tak pernah bercita2 nak jadi programmer pun laa..mcm mana aku leh terjebak ni..aku nak jadi apa ek sebenarnya? Hehehe..apapun, aku redha..rezeki aku kat sini..sbg seorang programmer. Tapi kalau aku malas wat keja..chatting la kerja aku..muahahaha...

4 Comments:

  • sambung belajo...pastu leh dok atas...lebih atas dari Bos yg ada...leh la order kat dorang lak...

    atau...

    dok umah ...jadi pembantu umah pun kita...jadi mem pun kita..

    By Anonymous Anonymous, at 1:17 PM  

  • Setuju..setuju..benti jerk keje..daripada dok chating jerk tu..Muahahaha...

    By Anonymous Anonymous, at 1:31 PM  

  • Muhahahaha....webclass ek. .Net leh handle pe webclass.:D . ko pakai VB buat apps? mak'aihhh.....panjang berjela la coding. Guna la Delphi. Kalu benda yg kompliketed,baik guna C je...tak pun kalu ko tau ASM,guna ASM jela.....kecik dan comel :D.

    Adeh...merapu aku nih. keje sendiri tak siap lg,sebuk komen org lak kekekeke. errmmm...kekadang klako gak baca blog ko nih. ko kata tak minat jd programmer tp aku yg amik civil engineering amik programming lk dah :D kekkeke. terbalik lak. besa la,self-trial-and-error punya style programmer,takde pi U ke,kolej ke. Sbb minat punya pasal.

    Ko try la layan Linux lak...beh gak.

    By Anonymous Anonymous, at 4:41 PM  

  • hehee..baru perasan bro sid comments hari ni..

    huhu..keja ngn orang, mana leh sesedap rasa nak guna delphi ke..ASM ke..kena cari yg semua org guna la..tak kan mamat server nak layan kerenah kita jek nanti..tapi..takpe..tunggu training .NET bulan depan..yehaaa..insyaAllah..ku maju semula ke depan...

    By Blogger azzalyzaa, at 2:52 PM  

Post a Comment

<< Home