Rehat...Lepak...Luah Rasa!!!


..Yok Shopping Yok!..

Tuesday, May 05, 2009

Yang di kejar telah tercapai...Yay!

Suka gila pic ni..tgk lambang UNITEN tu..hhuhuh.klik gambar utk album kat GK

Aku MC lagi ari ni..nak baikkan sisa2 sakit mata..esok pun MC lagi. Em..cerita mendaki Gunung Kinabalu dah 5 hari berlalu, tp semuanya masih segar dlm ingatan dan aku nak abadikan dlm blog ni. So kalau sapa2 rajin, bacalah..dan kalau aada ayat2 berunsur kepoyoan, abaikan je dan maaf zahir dan batin..


28hb April - Jam 4.45am aku dan beberapa org lagi dah berkumpul kat bawah quarters..ada 4 kereta akan bertolak ke KLIA dan ada yg dah bertolak awal2 lagi naik ERL.. Thanks zaza and farrah, anto kzai ngn abg azril..jimat RM70. Kat airport, bila semua ready, aku kumpul IC dan check-in. Sapa2 yg nak solat subuh, gi solat dan 6.30am semua masuk dan 7.30am berada dlm flight..tiba2..'tuan2 dan puan2..saya kapten bla bla bla..memohon maaf kerana..bla bla..ada kerosakkan teknikal pada pesawat'..ayok..aku dah cuak masa tu..serius! dah la aku takut naik flight..hampir sejam flight delay dan semua org di minta turun sbb dia org tak leh nak repair kerosakkan..uuhuu. Kita org di beri cupon makan percuma dan terus ke Burger King. Makan burger King pree tu..aje besh! flight seterusnya jam 10.30am..lama gila delay..ruginya masa! Dlm flight..ada yg tdo..ada yg tak reti diam..2 jam pok pek pok pek jek.. sampai kat airport..terus naik van a.k.a Bas persiaran..kita org sewa dua bijik van. Perjalanan ke kaki gunung agak happening sbb driver dia besh..peramah..masa ni..semua berckp dah berbunyi BAH BAH..ada Bah Ganu..ada Bah Kelate..ada Bah Perok..ate kome..den org Key EL..takde Bah bah..hahaha..perjalanan hampir 2 jam lebih tak membosannkan sbb scenery sgt cantek...singgah dulu kat Kota Kinabalu Park utk register mendaki..senang sket register awal2..aku ni ikut arahan jek..dan settle semua..terus ke D'Villa Lodge..amik 2 bilik and 1 dome..perempuan 1 bilik..agak padat dan aku dgn mata yg tak baik2 lagi..mmg tak berapa nak selesa..takut jangkit ngn kwn2..mlm dinner..lps tu semua tdo..aku? terkebil2 gak nak lena sbb awalnya kena tdo..


29hb April - seawal 6.30am, semua dah sarapan..aje awal, tapi dah terang. Masa tu masing2 dah cuak bila tgk beg masing2 mcm nak lari dr rumah jek..semua lebih 10kg..huhuhu. Makan apa eh pagi tu..adeh..hilang ingatan lak.. Em..lps posing2..bertolak ke Kinabalu Park. Ada yg naik van dan yg geng2 last..kena jln kaki..huhuhu. Lps dpt TAG and guide 3 orang dan sorang potter..kita org naik bas ke Timpohon Gate. Aku mmg nak amik potter sbb dgn keadaan mata kiri yg 50-50 je nampak dan aku lak kena cirit birit sejak dr airport sampai ke mlm..aku tak tau la aku berdaya ke tak nak bawak beg berat2..tak mau amik risiko..buang sket duit..tp abe still bwk beg 10kg..dan lps posing2..pendakian pun bermula..9.15pagi. Dengan beg aku yg tak berapa nak berat, aku agak leisure lah mendaki..tp tiba2 natte lak dah penat semacam. Kenet bertukar beg dgn natte sbb kita org ingat natte tak larat sbb beg dia berat..tp nampaknya, sama je, natte betul2 tak larat. Aku bg beg aku pada natte dan aku bwk beg kenet..omang aiii...beratnyaa.huhuh..nak tak nak, aku gagahkan jugak bwk beg tu..sian lak kat natte..dan aku pun tak ingat jauh mana aku bwk beg tu..maybe dlm 1.5Km jek..lps tu aku bwk balik beg aku. huhuu..serius berat..perjalanan di teruskan..dr pondok ke pondok..lps pondok Low 1, aku dah mula bergerak sorang. Aku tak boleh slow..kalau aku slow..jantung aku pun slow dan itu buat aku penat..sgt2 penat. Abe tak boleh nak laju ..so aku terpaksa minta diri, kalau tak..aku sendiri tak pasti..sampai ke aku nanti?? Aku terus mendaki..kadang2 jumpa kawan2..kadang2 aku sorang2..sampai le ke pondok layang2..berhenti lunch..kat sini aku paling lama..tiba kesian lak kat abe. So aku tunggu dia kat situ. Guide2 semua suh aku jln..jgn tunggu..tp? emm..takpe lah..aku pun tunggu..dekat sejam aku lepak dekat pondok layang2..dan abe pun sampai..lega rasanya..since dia penat,aku offer bwk beg..huhu..ni bunuh diri namanya..tapi sapa lg nak tolongg dia kalau bukan aku..kan? tak sampai 1km jln ngn abe..aku dah tak boleh ikut rentak dia..so aku minta jln dulu..bukan kejam, tapi aku tak leh nak g kalau slow sgt..so dr layang2 ke destinasi, aku sendiri. Sepanjang jalan, aku nak campak jek beg tu..berat gila! Byk tempat menarik x leh nak snap sbb penat ya rabbi..dan sbb sorang2..kdg2, aku minta tolong org amikkan gambar..mendaki dan terus mendaki..sampai ke KM5.5..Ya Allah..lagi 500M jek..hati sgt2 gembira. Tapi..jln punya jln..punya jalan..tak sampai2..horrornya KM5.5 ni..huhu..sib baik aku jumpa Wan..so dia tolong aku adjustkan beg yg dah menyakitkan bdn aku..kul 3.30pm, aku ngn Wan sampai le Laban Rata..minum2 kopi dan terus ke Gunting Lagadan..tempat menginap..Alhamdulillahhhhhhhhhh...kul 4pm aku sampai..huuhuhu..lps lepak2 kejap geram sambil bebel2..aku p mandi. Ayarkk..sejukknya airr..camno dia org kata air panas? nak tak nak..layan je air sejuk tu..gigi bertemu gigi la jawabnyaa..tp syok lah sebenarnya..cool! lps mandi2..dgr abe sampai..lega rasanya..lewat sejam dr aku..kul 6pm, turun p dinner lak..kena lah turun dan mendaki lg..masa mkn2..masyu and Man yg sampai kul 1pm td (aje gila dia org ni..terbang ke apa?) turun balik ke bawah g amik kwn2 yg tak sampai2 lagi..masa tu dah gelap sgt..dgn sejuk..alhamdulillah..semua sampai...paling lambat, kul 9pm..huhuh.. 9.20pm..semua dah masuk tdo..kena paksa la tdo ini..hahahahhaa


30hb April - bertalu2 msg Handphone aku masuk..sapa lak msg tgh2 mlm ni..huhuu..Zaza, Nuui and Farrah..sent me HAPPY BIRTHDAY MSG.huhu.thanks korang..den pun lupo birthday den..abe apa tah lagi..hehehhee.1.45am, semua dah bangun..masak air..telan maggi. Masa ni sempat la posing2..dgn pakaian ala2 sejuk gila..ahaks! 2.30am..pendakian gelap bermula. Ayark..panas la pulak dgn pakaian mcm tu..dlm 500M..abe dah give up. Dia nak patah balik. Serius! aku dah nak mengalir air mata..tp tak tunjuk laah..aku kena kuat,kalau tak.ngn aku2 sekali patah balik. Aku janji ngn dia.kita jln sama2..pelan2 pun takpe, janji sampai..masa ni fizikal dah tak pakai sgt..sbb gelap..aci redah je apa kat dpn..mental jek kena main..dgn org ramai mula potong dr belakang..mmg giveup rasanya..dan aku agak cuak sket kali sbb byk main dgn tali..huhuu..tgn aku tak kuat sbb tak buat exercise utk tgn..tapi aku senyap jek..takut saiko abe nnt..jln dan terus berjalan sampai la registered nama kat sayat2..leganya rasa..abe makin slow..dia sejuk..aku? dah buka jaket ngn glove pun..panas lah.huhuh.sampai KM8.5..abe dah tak mau jalan..dia betul2 dah tak larat. Aku dah penat saiko dia..dah tak jln..dia suh aku naik jek..at least aku sampai. Sedih siot! tp nak kena nangis ke? huhuhu..aku jln sorang diri..Ya Allah, puncak dpn mata..tp asal macam jauh gila jek..sampai la aku nampak En Haka and lps tu nampak otai..hhuhu..dah dekat..teruskan zai..dan..sampaiiiiiiiii...6.30am..huhuhu..amik2 pic..terus lepak dgn member2 kat belakang batu. Semua dah mengigil kat situ..tiba2 lak aku rasa sejuk..hehehe. Since semua org dah nak turun..aku pun ikutlah sama..tp tiba2 otai jerit dr bawah..'zai, jgn turun..azril sampai!'..hah! teruja lak aku..sampai gak akhirnya..dia kata..'sib baik kenet ada'..amboiiiiiii..hahaha..takpe. Thannks kenet..lps geng2 ni posing..kita org turun..dah panas sgt2..huhuu..masa ni mula la loya..pening..mcm2 la ada..mmg tak daya..sib baik guide kita org mesra alam..dia pun wat lawak sampai le ke dome balik.......

10.50am, aku dan abe turun berdua dr Laban Rata..dan aku saja saiko abe suh berlari ..cepat sampai..cepat buleh rehat kan?? kul 3pm..sampai ke Timpohon Gate..nak jd cerita..sementara nak tunggu van..aku tersalah landing montot..terus terduduk kat bucu tembok jln......waaaaaaaaa..sakitnya!! meleleh2 air mata aku kat situ..teresak2 aku nangis..sakit weiiiiiiiiii...sampai ke pinggang effectnyaa..waaa...sakit sakit sakit! abe lak dah cuak..suh aku jgn nangis......apa daaa..org urut2 la sket ke apa ek......huh! penat nangis..aku cuba jln2..mana tau, dah x leh jln ke..huhuhu..3.45pm baru dpt Van dan terus ke Kinabalu Park..melantak...BERJAYA!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home