Rehat...Lepak...Luah Rasa!!!


..Yok Shopping Yok!..

Wednesday, June 01, 2005

Semut...

Huh! Tak padan ngn kecik!
- Gambar penyeri tajuk - SEMUT

Tubuhnya yang kecil,
Badan berkerat tiga,
Ada enam kaki, sesungut di kepala,
Ada yang melata dan terbang di udara,
Berbagai bentuknya, berbagai warnanya...

Serangga yang halus sangat rajin bekerja,
Tak mengira siang..malam.
Tekun dan usaha, dua sifat mulia,
Marilah kita amalkan nya..
--------------------------------------------------

Emm..pernah dengar atau nyanyikan lagu ni tak. Aku belajar nyanyi lagu ni masa darjah 2 atau 3 kot. Dulu kecik-kecik, aku suka lagu ni..lagu ni ditujukan pada SEMUT dan Geng2 dia mcm kelkatu, anai-anai dan yg sewaktu dengannya. Memang kenyataan, dia 'org' (boleh ke guna ganti nama dia orang? muahaha..belasah jek) ni mmg rajin. Kecik-kecik dulu, dia orang ni macam idola aku la..sbb aku tgk asyik kehulu kehilir mencari rezeki tanpa penat. Jauh dia orang pergi..kalau kat rumah aku dulu..dia orang akan jalan ikut dinding, sipi-sipi ngn siling. So takde la semak sangat mata memandang. Kecuali kalau dah tahap dia orang buat rumah mak aku mcm rumah sendiri..baru la mak aku halau dia orang dengan ubat serangga atau ubat semut. Ye laa..kalau dah masuk rumah orang tu..buat2 la macam menumpang..ni lebih2 pulak..muahahaha..

Cerita pasai ubat semut ni, mak aku pernah cerita, satu hari tu (dah lama la..masa aku kecik), abah aku sakit perut ke sakit apa tah. So abah aku cari la sejenis ubat yang macam serbuk keputihan-putihan dalam gobak kat dapur. Bila dah jumpa, abah aku pun bancuh..tapi dia pelik..kenapa ek tak larut. So abah pun kacau..kacau punya kacau..tak larut gak. Sbb sakit dia dah makin sakit..dia pun belasah je la minum. Lepas minum, baru dia tanya mak..kenapa ubat ni rasa lain dan awat dia tak larut? Mak aku pun g la tgk 'ubat' yang abah aku maksud..huhuh..terkezut beruk abah aku sbb ubat tu..bukan ubat sakit perut..tapi ubat nak bagi semut yang sakit a.k.a kojol. Apa lagi..terus mak aku bawak abah aku g sepital..dah abah aku kena tahan kat wad sbb makan racun. Yang jadi lawak..sementera abah aku dalam wad..kat quarters tempat aku tinggal..dah kecoh kata Mak aku bg abah aku makan racun sebab bergaduh..hahahaha..tah apa2. Tu la manusia..sibuk amik tau hal orang..cuba la jadi macam semut.buat kerja sendiri..gegegee.

Now ni, bila dah rumah sendiri, aku dah naik meluat ngn semut ni..tesen aku.Semut zaman IT ni makin melampau.Kalau semua dulu 'curi' makan jek..semut skrang..semua dia orang nak belasah. Dinding, lantai, tangga, katil,almari..huh! semua dia orang nak tawan. Woi!! Kalau nak sangat tido atas katil..beli la sendiri!! Dah tu kalau tido senyap2 takpe..ni siap gigit anak aku lagi..sakit la woi!! Skrang ni..kalau jumpa semut..aku tenyeh jek ngn tangan...sori la semut..zaman kegemilangan korang dah berlalu. Tu nasib baik aku tenyeh..kalau aku spray satu rumah ..dah korang takde pewaris. Huh! Hampeh.com.

Comey ke dia orang ni?
- sebuah kisah dogeng yang bolehlah di jadikan teladan..gegegee..

2 Comments:

  • Muahahaha...mcm cite dlm filem dulu2 lak ada cite nak bagi suami makan racun.

    By Anonymous Anonymous, at 3:43 PM  

  • Best nya

    By Blogger Che Jai, at 11:20 AM  

Post a Comment

<< Home