Rehat...Lepak...Luah Rasa!!!


..Yok Shopping Yok!..

Thursday, May 19, 2005

Aduss..sakit kepala!!


- Balik sekolah...g sekolah belajar lawan Ibu ke sayang oii? aduss...


Arghhh! Sakit kepala aku...dah dua malam aku tak dpt tido...anak asyik meragam! Pening aku..pening! Dah la lately susahnya dia nak tido..kul 10.30..tak tido lagi..kul 11, mulut dia cot cet cot cet lagi...11.30 dia menyanyi2..adusss..kalau nyanyi sorang2 takpe..ni nak aku nyanyi sekali..Ya Ampun...ibu ngantuk laa....Dulu kalau aku kata, "Ibu panggil ha..ha..ha..(buat mcm bunyi seram - ha..ha..ha tu hantu la kenkonon) nanti..terus dia pejam mata..tido.TAPI sekrang..bila aku kata.."Bu panggil ha ha nanti!"..dia jawab.."TAK TAKUT" ......waaaaaaaaaaa..nangis aku! Kalau HA HA pun dah tak takut..kat babah dia..lagi la dia takut. Kat aku? lagi laaa....siap kena HERPPPP!! lagi..

Anak ku ni..jenis takleh marah dia sebelum tido. Kalau marah..dan dia tak puas hati..get ready je la nak kena berjaga malam. Sebab malam nanti..dia akan nangis mcm budak tak puas hati..keras gila hati dia..pendendam..mcm perangai sapa ek? waaaaaaa..ni padan muka aku la. Agaknya, macam ni la susahnya mak aku nak jaga aku..dan skrang ni..suami aku lak kena berdepan ngn perangai aku.Berbalik pada anakku.. dah 2 malam dia buat perangai..sebenarnya mmg dia biasa buat perangai..tapi kali ni..perangai dia berjangkit sampai pagi...letih aku! Perangai apa? Entah!..tengah2 tido..dia menjerit..pastu nangis..pastu golek2..pastu senyap..pastu dia ulang balik perangai tu sampai pagi. Aku? hanya mampu membebel je la tgh2 malam tu...

Tak cukup meragam malam..dia sambung lak sampai ke pagi..Malam tadi, masa dia nangis tu..babah dia tegur dia.."Danish,jangan nangis la..malam ni..tido". Just tegur je laa..tak marah pun. Lepas babah dia tegur..dia nangis mcm budak kenai pukul. Rupanya..dia simpan benda tu dalam hati. Bila bangun tido, dia tanya.."babah mana?".."kerja la" aku jawab. DIa nangis..aku tanya kenapa? Dia cebik..muka tak puas hati? "Kenapa? Nish nak 'puk' babah ke? "..itu la perangai anak aku..bila dia tak puas hati ngn aku atau babah dia atau apa2 je benda atau makhluk atas muka bumi Allah ni..harus benda tu kita 'PUK' ..Pukul sket pun jadi..baru dia puas hati. Lepas tu,baru aku teringat..mlm tadi lps babah dia tegur dia..dia suruh aku PUK babah dia..tapi aku malas nak layan sangat ....dan pagi tadi..dia cari babah utk di PUK la...bila aku kata.."OK..nanti babah balik..ibu puk babah"..terus dia senyap..huhuu..TOLONG la aku..macam mana aku nak ubah perangai anak aku ni............along..kak lon..tolong la nasihat azza...

Pagi tadi..pukul 8.10 am baru keluar dari rumah sbb terpaksa layan anak yang meragam.Dah la lambat..dalam kereta...dia buat perangai lagi..lepas minum sebotol susu..dia minta lagi..ayak! macam mana aku nak buat dlm keta ni. Dah nangis lagi..jenuh aku pujuk. Last2..aku senyap memujuk..dia pun senyap la menangis..senyap kejap...pastu dia bersuara lagi " Bu..iper nish atuh tu (selipar nish jatuh tu)"..sambil tunjuk selipar dia yang terceruk kat bawah kusi. Aduss..mana leh aku nak amik..aku tengah drive..dah nangis lagi...pastu bantal dia lak jatuh..makin kuat la nangis dia..aku dah angin ni..dah la tengah drive..abish semua keta aku suruh tepi..marah dah naik kepala ni...sampai aku tak perasan meter keta aku dah ceceh 140km/j. Terkezut aku..terus istifar...tenangkan budak tu..dan aku pun cuba la bawa macam biasa..anak aku dah termenung ..pk apa? aku pun tak tau...Skrang..aku kat opis..hujan lak..tido best ni..qado tido malam tadi..boleh tak? gegegege...



- bergaya dengan 'topi' babah..mood OK..ok le..kalau KO..aku la yg KO..

6 Comments:

  • Comel nya anak awak, tak per laa bersabar sikit dengan kerenah nish tu yea , kalau sekali sekala nak rehat bleh laa antar dia kat rumah auntie ur...

    By Blogger nuui, at 11:29 AM  

  • anak azza dah g sekolah?..ada tanya kat sekolah apa yg berlaku lately ni..kekadang among peers ada yg buat dia x puashati...(dont be surprise... walau anak anak tu masih kecil.. dorang pun tahu peers rivalry ni)...so adakala dorang buat perangai kat umah tu sebenarnya hanya satu saluran utk meluahkan rasa ketidakpuasan yg x dapat diluahkan kat sekolah saje.

    satu lg...anak seumur ini mmg berbagai tantrums dia...at times mmg la kita boleh tahan but ada ketikanya dia over la sgt...along ingat dulu bila my kids pun camni...masa buat perangai sket..along masih layan la..tp bila dah over sgt..along bertegas la...x pujuk lagi...

    mmg mencabar tanggungjawab membesarkan anak ni..lebih lagi bg ibu yg bekerja..tp ini lah part n parcel dlm kehidupan berkeluarga...yakin la dgn apa yg azza buat...

    paling penting kene byk bersabar..

    ps;...x pasti la kalau ini membantu..tp cuma ini saje yg mampu along buat..

    By Anonymous Anonymous, at 3:39 PM  

  • agreed gak ngan biri biri...along pun rasa danish just go a phase of growing up...don't wori..

    masa ni rasanya dia tgh dapat byk mix signal...di umah len..di luar len dan dia konfius sbb dia lum dapat bezakan pape...

    so..mmg menjadi tanggungjawab kita as parents utk bgtau dia...kenapa dan mengapa..'yg ini boleh' or 'yg itu x boleh'..jgn lak parents bg mix signal...tambah konfius boboy

    juz remember...kalau kita rasa anak kita susah nak di handle...ada lagi yg lebih susah nak di handle dari dia...

    byk bersabar dan jgn putus asa..

    By Anonymous Anonymous, at 8:21 AM  

  • Hehehe..Keras hati? Ni mesti kut perangai _____ kan. Hmmm..bebdk biasalah tu. Cuma jgn dibiasakan kalau dia nak 'buk', kita ajar dia dgn 'buk', kita 'buk' kan org yg dia nak tu. Bebdk ni kalau dah dimanjakan dari kecik, bila dia tak puashati, dia akan memberontak. Tapi, kita tgk masa kita jumpa dia ari tu, dia ok jerk. Sebenarnya bebudak ni, kita kena layan dia. Kita kena jadi bebudak gak mcm dia. Cara memujuk kena pandai, kalau tak, tak jalan lah pujukan tu.

    Kita pun penah hilang sabar gak kat perangai anak ni. Paling last, kita akan buat tak tahu je bila dia buat perangai. Kita buat donno jerk, lelama dia pun boringlah. Selalunya sbb dia penat, dia meragam, pastu dia akan terus tertido.

    By Anonymous Anonymous, at 2:01 PM  

  • Amboi.. comelnya anak. Rasa macam nak cubit-cubit pipi yang montel tu!

    Mawar, you tak kecewa ke Siti kalah 'besar' dengan Ning tahun ni? Bila last year I predict EMAS akan kalah besar kepada Ning, you kata I got it totally wrong. Then, I kata.. memang tahun lepas Ning memang lebih baik dari EMAS. But somehow, juri agaknya nak kelainan tahun tu. Tak mau bagi album-album yang tebal dengan elemen R&B menang lagi. Previously, album si Sarah yang menang, kan. Dan memang jenisnya macam Ning juga.

    This year, no doubt that Prasasti Seni is much better than album Ning. Tapi, akhirnya Ning yang menang (lagu dan album). Well, saya rasa sebab juri tak mau bagi menang 'album yang bawa pendekatan serupa' tiap-tiap tahun. Both albums are equally good actually - sama juga macam last year. Tapi sebab album pop jenis caca marba dah menang tahun lepas, this year juri nak menangkan something yang more into pop R&B pula.

    Mawar, you sekarang dah percaya dengan teori Abang Teja tak? He he he he he. Next year, kalau Siti kekalkan formula Prasasti Seni, kut-kut boleh menang agaknya. Next year, kalau ikut teori Teja.. adalah giliran album 'pop caca marba' untuk menang.

    By Anonymous Anonymous, at 7:59 AM  

  • Thanks atas nasihat akak2..entahla, maybe azza sendiri takde kesabaran nak jaga budak sbb b4 ada anak..azza bukan jenis suka budak..

    pujuk? tak layan? diplomasi? semua azza dah buat...danish still danish..bebai nya ya Rabbi..takpe la..azza cuba pelan2..

    emm..abg teja..aiyakk..lari tajuk la pulak..pasai ALBUM CT? emm..tak tau nak komen..nanti2 la komen..tunggu azza buka cite album ct la.. :b apapun,yq coz sudi jenguk blog azza..

    By Blogger azzalyzaa, at 9:39 AM  

Post a Comment

<< Home