Rehat...Lepak...Luah Rasa!!!


..Yok Shopping Yok!..

Wednesday, November 07, 2007

Kisah mereka berdua...

Buah Hati Pengarang Jantung

Fikiran ni kacau betul! Tapi tak tahu apa yg kacau sangat.Lately, sejak nak habis tahun ni, aku penin dok fikir tentant anak2 yang semakin membesar dan kadang2 aku terfikir sampai usia mereka remaja..besarnya cabaran nak didik anak2 ni.Aku jadi takut bila mereka makin dewasa.Jadi apa mereka nanti? Kadang2 kisah zaman remaja aku buat aku fobia untuk melihat sendiri zaman anak2 aku nanti.Adakah sejahat aku (Consider jahat la..), atau entah...Kata teman, hantar je p Tahfiz, nanti boleh bawak 10 orang terdekat masuk syurga.UIks...terms and condition apply kot..aku rasa.Tak semudah itu nak cium bau syurga.Kadang2 aku terlebih fikir..sepatutnya sekarang aku fikir..tahun depan Danish nak sekolah mana,dia dah 5 tahun.Nak masuk tadika mana?

Danish Hakimi
Danish Hakimi

Danish Hakimi tahun depan 5 tahun. Masih tak tahu membaca walaupun bijak berkata2 dan merepek merapu.Pada aku dan babah,Danish dah consider lambat la membaca coz aku dan abe sendiri dah boleh baca ketika umur dia sekarang.Aku tak ingat macam mana aku boleh membaca, tapi aku tahu aku belajar dari AEIOU.Danish kat nursery sekarang belajar guna kaedah fonetik..A bunyi nya A..B bunyi BEH..C Bunyi CEH..adeh.Aku sendiri tak tahu mcm mana nak ajar dan aku sendiri bukan lah boleh nak mengajar, nanti makin panjang telinga dia.huhuhu. Tahun depan aku target dia dah boleh baca,insyaAllah, aku cuba. Em,walaupun slow sikit dalam bab bacaan ni, alhamdulillah, danish dah boleh menambah dan menolak.Ai, tak kan ikut abe lak? Kalau ikut aku, memang gagal la matematik.hakhakhak. Macam tu juga dengan English, he can talk some2..muahahah and sometimes he talks like bangla..'Dont Babah..I dont love it'..'No Babah, that is moon, no aeroplane becoz it not go' ..hahaha..pecah gelak aku.Dia nak cakap 'it's no moving'..kadang2 dia akan sebut vocab baru dan akan cakap..'Ibu, danish belajar dari kartun tau ayat tu'..hah! nak saiko aku la tu konon2 kartun tu bagus..tak yah la danish..ibu ni makan garam dulu..Sekarang nak buat keputusan nak hantar ke tadika mana? mama2 yg baca blog ni..ada idea? pilihan pertama aku.Tadika ABIM..hehehe..ke awal sgt nak anto tadika mcm tu? Penin..

Dania Hamimi
Dania Hamimi

Dania Hamimi tahun depan 2 tahun.Budak ni memamg manja gila ngn aku and tak mau ngn babah.Dania slow sket dari danish.seingat aku, masa danish umur2 dania sekrang, dia dah boleh nyanyi..dah boleh sebut ABC..mengira..tapi Dania belum berapa nak boleh.Takpe lah kan? bukan semua anak sama.Dania pun dah nak kurus sebab lasak dan tak berapa kuat nak makan.Kat nursery,pengasuh kata,dia garang..mcm ketua darjah.hahaa.memang garang pun.Selalu buli abang dia.Kesian pulak kat danish yg byk beralah.Lately dania suka sebut 'Dania..udak ..emuk' (dania budak gemuk)..sapa la punya kerja ni.Sure kat sekolah cikgu panggil dia budak gemuk.Jenuh aku ubah..'Dania budak cantik'...tp dia still..'udak emuk'..hampeh jek.Apapun, dania rajin..boleh di harap lah.Kadang2 aku main suruh dia jek amik apa2..senang kerja.Dania suka baca buku..suka menulis.Alhamdulillah, anak2 aku bukan jenis conteng dinding..kalau tak,sure jadi balai seni lukis umah tu.Tahun depan, dania masih di tempat yang sama..dan aku dah beritahu danish, dia tak sama sekolah ngn adik dia next year.

Cepat betul dia org membesar..dan aku pulak..makin meningkat usia..tp perjalanan hidup ni indah kan?

ps: rindunya zaman kanak2...


0 Comments:

Post a Comment

<< Home